Έργο αγάπης. Έργο έμπνευσης & δημιουργίας. Έργο φροντίδας, κατανόησης, αλληλεγγύης. Έργο ζωής!

Έργο αγάπης. Έργο έμπνευσης & δημιουργίας. Έργο φροντίδας, κατανόησης, αλληλεγγύης.  Έργο ζωής!
Εργοθεραπεία | Λογοθεραπεία | Αχαρνές | Συμβουλευτική Γονέων | Ψυχολογική Στήριξη | Ειδική Αγωγή | Αχαρναί | Μενίδι

Σάββατο 4 Νοεμβρίου 2017

ΤΑ ΟΦΕΛΗ ΤΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ ΣΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ



Το παιχνίδι είναι η κυρίαρχη δραστηριότητα των μικρών παιδιών. Δε νοείται παιδί χωρίς παιχνίδι. Για το παιδί κάθε δραστηριότητα είναι παιχνίδι, όπως δηλώνεται και από την ετυμολογική συγγένεια των δυο λέξεων. Η λέξη παιχνίδι έχει τις ρίζες της στην αρχαία ελληνική γλώσσα. Η προέλευση της λέξης «παιχνίδι» από τις λέξεις παις, παίζω, παιδεία, υπογραμμίζει το πόσο αυτή η λέξη σχετίζεται με το παιδί, τη διασκέδαση, τη πνευματική καλλιέργεια και την εκπαίδευσή του.                                                                            
Το παιχνίδι αποτελεί ένα σημαντικό εργαλείο για:
  • Τη σωματική ανάπτυξη
  • Τη γλωσσική ανάπτυξη
  • Τη πνευματική ανάπτυξη
  • Τη συναισθηματική ανάπτυξη
  • Τη κοινωνική ανάπτυξη

Πιο συγκεκριμένα, το παιχνίδι συμβάλλει στη σωματική ανάπτυξη του παιδιού. Κατά τη διάρκεια αυτού, η κυκλοφορία του αίματος γίνεται ταχύτερη και ο μεταβολισμός πιο πλήρης. Ταυτόχρονα ενδυναμώνεται το Νευρικό Σύστημα, το παιδί ασκείται και τελειοποιούνται τα μέλη του σώματός του. Επιπλέον βελτιώνεται η μυϊκή δύναμη, η ισορροπία, η αντοχή, η χάρη των κινήσεων κ.α.
Την ίδια στιγμή που συντελούνται τα παραπάνω, στο σώμα και τον οργανισμό του παιδιού, επηρεάζεται και η πνευματική του λειτουργία. Μεγάλοι θεραπευτές υποστηρίζουν, πως το παιχνίδι προκαλεί στο παιδί μια πραγματική εσωτερική ανάγκη για άσκηση της νοημοσύνης και της περιέργειάς του. Αναπτύσσει την ικανότητα αναπαράστασης, τον συμβολισμό, τη μίμηση και τη φαντασία.
Επιπρόσθετα το παιχνίδι θεωρείται συνυφασμένο με τις διαδικασίες συγκρότησης του εαυτού. Μέσα από το ομαδικό παιχνίδι, καλλιεργούνται ηθικές αξίες, όπως η υπομονή να περιμένει τη σειρά του, η υποχώρηση, ο σεβασμός προς τους φίλους και τους συνομηλίκους του, καθώς επίσης μαθαίνει να «περιορίζεται» την ώρα του παιχνιδιού μέσα στα όρια που έχουν επιβληθεί. Ακόμα το παιδί μαθαίνει έννοιες, όπως η συνεργασία, το μοίρασμα, η αυτοπειθαρχία και η εκτίμηση. Μέσω του ομαδικού παιχνιδιού, το παιδί μαθαίνει να συνυπάρχει αρμονικά με τους άλλους και να βρίσκει τρόπους επίλυσης διαφόρων συγκρούσεων, οι οποίες μπορεί να προκύψουν κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού. Ακόμα, καλείται να αποδεχτεί και να τηρήσει τους κανόνες, αφού το αντίθετο θα οδηγήσει στην επιβολή κάποιας «ποινής».
Σημαντική είναι και η επίδραση, την οποία ασκεί το παιχνίδι στη συναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού. Με την επιτυχία και τη προβολή που αποκτά το παιδί μέσω του παιχνιδιού, βελτιώνει την εικόνα την οποία έχει το ίδιο για τον εαυτό του, ξεπερνά τις τυχόν ανασφάλειες και αναστολές του, αυξάνει την αυτοπεποίθησή του και αναπτύσσει το αίσθημα του σεβασμού για την προσωπικότητα των άλλων. Αξίζει να σημειωθεί, πως το παιχνίδι πολλές φορές λειτουργεί λυτρωτικά για το παιδί, σε καταστάσεις της καθημερινότητάς του, οι οποίες του προκαλούν άγχος, ένταση και συναισθηματική φόρτιση.
Παρά τις αναφορές σχετικά με τα οφέλη του παιχνιδιού για τα παιδιά, δεν είναι λίγοι οι δάσκαλοι, οι καθηγητές και οι γονείς, οι οποίοι θεωρούν το παιχνίδι χαμένο χρόνο. Στη πραγματικότητα, το παιχνίδι είναι αναπόσπαστο και απαραίτητο συστατικό για την ανάπτυξη και τη ζωή του παιδιού. 

Η απουσία του παιχνιδιού από τη ζωή του παιδιού, θα μπορούσε να συνδεθεί με :

  • Φτωχή κινητική δεξιότητα 
  • Χαμηλά επίπεδα φυσικής δραστηριότητας
  • Μειωμένη κοινωνική δεξιότητα 
  • Ελλείμματα τα οποία είναι πιθανό να οδηγήσουν σε δυσκολία διαχείρισης κοινωνικών καταστάσεων και επίλυσης συγκρούσεων
  • Θέματα διαφορετικότητας
  • Θέματα αυτοεκτίμησης 
  •  Θέματα αποτυχίας 

Επομένως γίνεται αντιληπτό, πως το παιχνίδι αποτελεί μια πολυδιάστατη και σύνθετη συμπεριφορά, η οποία θεωρείται ζωτικής σημασίας για τη φυσιολογική ανάπτυξη των παιδιών, συμβάλλοντας ουσιαστικά στη συγκρότηση της υπόστασης και της προσωπικότητάς τους.



Ανυφαντή Ελένη- Λογοθεραπεύτρια
του κέντρου'' Έργο Αγάπης''

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

 
Έργο Αγάπης Copyright © 2016 Design by Ζαχαρίας για το Έργο Αγάπης